Nov 4, 2013

Recap Cuti-Cuti Bajet Di Korea...



Angan-angan nak ke Korea akhirnya jadi jugak kenyataan... Syukur Alhamdulillah... 7 hari dan 6 malam aku sempat nak kongsikan pengalaman yang indah-indah mase dekat sane... Bukan dari tempat aje yang menarik, orang-orang dekat sane pun banyak yang lawa-lawa... Kalau korang nak pegi sini tak payah ambik tour guide pun tak pe sebab senang nak ke mana-mana dengan "Subway" je... 13 Sept sampai  19 Sept mase tu musim "Autumn", so takdelah sejuk cuma malam je sejuk... Tempat-tempat yang menarik aku akan kongsikan dekat bawah ni ::

-Dari airport boleh naek Bas / Subway
-TV, Mesin Basuh, Dapur Untuk Masak, Hot Shower
-Lokasi dekat dengan subway






63  CITY BUILDING




JALAN-JALAN CARI MAKAN DI KOREA

-Solat
-Jumpa orang Malaysia






-Stylo & Fashionable
-Harga agak mahal sikit






-Macam Uptown / Downtown Dekat Malaysia







PALACE DI KOREA







-Tempat yang penuh dengan Art
-Souvenir murah dekat sini






-Melaram dengan baju traditional Korean
-Murah 3,000KRW selama 20min










-Banyak fashion yang berjenama
-Best bile datang malam






NAMI ISLAND (PART1) & (PART2)
-Tempat cerita "Winter Sonata"
-Tempat sangat tenang untuk lepak









N SEOUL TOWER






-T-Express salah satu "Rollercoaster" terlaju di dunia
-Outdoor Theme Park 






-Tempat cerita "Coffee Prince"
-Lepak borak-borak dengan hot choco






-Kain Cotton yang murah







-Tempat untuk lepak dan ketenangan

Okey so atas ni aku dah buat link yang senang untuk bagi readers senang nak refer kat mane tempat-tempat best yang sempat aku singgah mase dekat Korea... Selama 7 hari 6 malam aku berkampung di Korea dengan berbekalkan RM2,000 duit malaysia aku tukar tapi yang bestnyer bile balek Malaysia tukar balek ade RM600... Macam mane boleh bajet macam tu waktu malam kite orang makan "Maggie" sebab tempat nak makan jauh huhuhu... So tips yang aku nak sampaikan :

  • Tak perlu guna Tour Guide hanya buat research di Blog-blog & pengalaman kawan-kawan yang pernah pegi
  • Guna "Subway" saje nak ke mana-mana dengan guna map sume perjalanan jadi senang
  • T-Money / Touch N Go (Kalau di Malaysia) untuk menggunakan Subway & duit boleh redeem balek
  • Download Korea Subway Map dekat HP korang
  • Bawak makanan segera Maggie/Makanan dalam tin sebab makanan sana mahal & lokasi yang halal jauh
  • Mata wang dorang anggaran lebih kurang 1,000KRW = RM3 
  • Souvenir murah di "Insa-Dong Traditional Culture Street"
  • Tempat paling best di "Ogansugyu" untuk lepak sebab ade live band
  • Fashion baju dekat sane sangat best... Tapi yang murah & lain dari lain dekat "Doota"
  • Plug adapter macam dekat gambar bawah ni


14 comments:

  1. wahhhhhhh bestttnyaaaaa gi holiday ke koreaaaa... Bila lah mak dara dpt sampai ke sanaaa huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak dara Insyaallah saya doakan akan sampai jugak sini one day hehehe

      Delete
  2. Macam best je...macam best je...macam best je..heheh. Simpan wit lah nk g korea jugak.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Viva : sagt best hehehe... simpan duit okey nnt pegi sure puas hati...

      Delete
  3. Serius best weh.. Aku macam nak pergi jugak la.. Kalau Rm1400 untuk 6 hari tu kira dah murah la.. Tu tak termasuk tiket flight kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amir : aah 6 hari... memang consider murah gak ah... tak masuk tiket flight... tapi boleh lagi bajet kalau ko bawak makan dari msia... yg instant pya

      Delete
    2. Tu la.. Senior selalu pesan bawak megi bebanyak kalau ke luar negara. Katanya harga mahal. lagipun yg halal susah. Penginapan overall mahal ke weh? Eksited plak aku.haha.. Aku malas gi ngan agen. Nak backpack jer.

      Delete
    3. Amirnawawi : Sorry bro lambat reply sangat bz huhuhuhu... ko g sini backpack je weh itu lagi murah... Penginapan aku duduk ni kira berbaloi ah... ade lagi murah tapi jauh dengan train...

      Delete
  4. Ingatkan orang pergi sana sebab minat drama korea je. Rupanya memang banyak tempat best kat sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ridwan kelubi : Tulah pasal aku bile pegi sane perghhh memang sangat puas ati... huhuhuhu kalau ade rezeki Insyaallah nak pegi lagi....

      Delete
  5. Salam...boleh tak share info bas no ape yg leh guna ke golden pond GH tu... before ni ai pernah menginap kat situ...tp masa tu tumpang trip org so tour guide bawak naik teksi... kali ni nak pergi sendiri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. GGG : Sorry eh lambat reply sebab bz sangat... kalau naek bas nanti naek 6011 huhuhu senang sikit g sendiri kan... tengok link sy yang ni http://oditusufi.blogspot.com/2013/09/impian-jadian-kenyataan-ke-south-korea.html

      Delete
  6. Salam. Ada dua airport di Korea iaitu Busan dan Seoul. Saya tak pernah pergi ke Korea. Boleh tanya airport mana yang patut saya turun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... Sorry sangat lambat reply hehehehe... saya pergi turun seoul

      Delete

Lagi-Lagi Cerita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis